04 april 2007

Mygg

En stor del av tiden går med til bekjempelse av mygg i form av forgiftning av rom (hold deg vekk i minst 20 min) eller god, gammeldags hands-on klasking. Naboen har vært på det kinesiske supermarkedet (alle butikker med utvalg større enn tre ulike ting kalles ”supermarket” her) og kjøpt en innretning som dreper myggen med strøm (zap!). Vi vurderer sterkt å følge eksemplet.

Jeg har gitt opp å telle hvor mange myggstikk jeg til enhver tid har på bein og armer. Nå er jeg bare takknemlig for at de lar ansiktet mitt være i fred. Fikk et stikk på øyelokket første dagen jeg kom hit og det hovnet opp noe sinnsykt. Ingen orket å se på meg, og solbriller ble innkjøpt ganske kjapt.

Eldre nevisiere roper etter meg på gata: ”Fresh blood! Fresh blood!” Etterhvert har jeg forstått at når man har vært her lenge nok opparbeider man en slags immunitet. Man blir fremdeles stukket, men ikke plaget av det på samme måte. Vi ser fram til det.

Ingen kommentarer: